Bibliografie
Een chronologisch overzicht van het werk van schrijver/journalist Roger Van de Velde (1925-1970). Een klein literair oeuvre met blijvende waarde.
Hier vindt u een selectie van verhalen die u online kan lezen.
Een bundeling van de verhalenbundel De knetterende schedels (1969) en het pamflet Recht op antwoord (1969).
De knetterende schedels bevat zijn beste werk. Van de Velde was als maagpatiënt verslaafd aan pijnstillers, en de jaren zestig bracht hij grotendeels achter de tralies door. Het laconieke realisme waarmee hij zijn medegevangenen portretteert, gaat door merg en been. In elke zin klinkt de echo van zijn leermeester en vriend Willem Elsschot door.
Het verzameld werk van Roger Van de Velde
Bevat:
- Recht op antwoord
- Galgenaas
- De slaapkamer
- De knetterende schedels
- Kaas met gaatjes
- Tabula Rasa
- De dorpsveroveraar
- Fragmenten uit brieven van Roger Van de Velde
- Nawoord door Frans de Bruyn
Bevat:
- Kaas met gaatjes
- Côtes de Kabylie
- Sabine over Poesjkin
- Inter faeces et urinam
- Van de hoeren naar de vrouwenarts
Brussel A. Manteau - 96 pagina's
Reeks: Marnixreeks 9 – Paperback
Afmetingen: 19.5 x 11.50 (pocket)
Omslagontwerp: Robert Nix / Gratama & De Vries
Bevat:
- De dorpsveroveraar
- Het gescharrel van Adolf
- De advertentie
- Frigide
- Dag muis
- Nice but small
- Het langste strootje
- De bokser
- De lijkwade van Turijn
Amsterdam: Paris-Manteau - 112 pagina's
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 77
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Omslagontwerp: Robert Nix/ Alje Olthof
Na zijn dood verscheen bij Manteau, naast de verhalenbundels Kaas met gaatjes (1970) en De dorpsveroveraar (1973), de roman Tabula rasa. Het is de enige roman die Roger Van de Velde schreef.
Critici menen dat deze publicaties niet het niveau halen van de eerder verschenen boeken. Waarschijnlijk omdat Van de Velde geen hand meer had in de eindredactie.
Brussel/Den Haag: A. Manteau - 136 pagina's.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 58 (gMp 58)
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Omslagontwerp: Robert Nix / Alje Olthof
'Mensen die nooit iets met het gerecht te maken hebben, omdat zij een onberispelijke levenswandel leiden, omdat zij behendig tussen de klippen doorzeilen, of alleen maar omdat zij geluk hebben, maken zich wel eens een verkeerde voorstelling van de gevangenis.'
Dit zegt de schrijver in zijn korte proloog tot deze bundel gevangenisverhalen. Hijzelf weet wel beter, want hij verbleef onvrijwillig in de strafgevangenis van Antwerpen, als gevolg van het gebruik van narcotica. In zestien verhalen komen de belangrijkste aspecten en figuren uit het gevangenisleven naar voren.
Herdruk van de verhalenbundel bekroond met de Dr. Philipsenprijs voor verhalend proza.
Bevat:
- De slaapkamer
- Jolie Madame
- Spijtig voor het kind
- Mijn geliefde en liefhebbende dochter
- Juliette begraven
- De verjaardag
- Weg met de hormonen
Amsterdam/Brussel: Manteau - 128 pagina's.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 32
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Omslagontwerp: Mart Kempers / Alje Olthof
© Erven Van De Velde
Bevat:
- Kaas met gaatjes
- Côtes de Kabylie
- Sabine over Poesjkin
- Inter faeces et urinam
- Van de hoeren naar de vrouwenarts
Brussel/Den Haag: A. Manteau - 96 pagina's
Reeks: Marnix Pockets nr 72 (MP72) – Paperback
Afmetingen: 18 x 10.50 (pocket)
Omslagontwerp: Stefan Mesker
Na zijn dood verscheen bij Manteau, naast de verhalenbundels Kaas met gaatjes (1970) en De dorpsveroveraar (1973), de roman Tabula rasa. Het is de enige roman die Roger Van de Velde schreef.
Critici menen dat deze publicaties niet het niveau halen van de eerder verschenen boeken. Waarschijnlijk omdat Van de Velde geen hand meer had in de eindredactie.
Brussel/Den Haag: A. Manteau - 136 pagina's.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 58 (gMp 58)
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Omslagontwerp: Stefan Mesker
Typografie: Aldert Witte
Bevat:
- Kaas met gaatjes
- Côtes de Kabylie
- Sabine over Poesjkin
- Inter faeces et urinam
- Van de hoeren naar de vrouwenarts
Brussel/Den Haag: A. Manteau - 96 pagina's
Reeks: Marnix Pockets nr 72 (MP72) – Paperback
Afmetingen: 18 x 10.50 (pocket)
Omslagontwerp: Stefan Mesker
Bekroond met de Ark-prijs van het Vrije Woord.
'Zijne majesteit, de eerste minister en de kardinaal mogen gerust zijn. Het ligt niet in mijn bedoeling amok te maken in hun heilige huisjes, die mij grandioos gestolen kunnen worden. Het ligt wél in mijn bedoeling, naar best vermogen, zonder haat en zonder wrok, maar ook zonder restricties, getuigenis af te leggen van wat ik gezien, gehoord en ervaren heb in gevangenissen en gekkenhuizen. Omdat ik geloof dat in deze aangelegenheid niemand mij menselijkerwijze een recht op antwoord kan ontzeggen.'
Als het leven een gevangenis is, dan heeft Roger van de Velde er de kroniek van geschreven. In de roerige jaren zestig was het de sobere, krachtige stem van Roger van de Velde die boven het gejoel uitstak. De knetterende schedels bevat zijn beste werk. Van de Velde bracht de jaren zestig grotendeels achter de tralies door. Het laconieke realisme waarmee hij zijn medegevangenen portretteert, gaat door merg en been. In elke zin klinkt de echo van zijn leermeester en vriend Willem Elsschot door.
Verhalenbundel bekroond met de Dr. Philipsenprijs voor verhalend proza.
Bevat:
- De slaapkamer
- Jolie Madame
- Spijtig voor het kind
- Mijn geliefde en liefhebbende dochter
- Juliette begraven
- De verjaardag
- Weg met de hormonen
Brussel/Den Haag: Manteau. - 124 pagina's.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 32
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Omslagontwerp: Stefan Mesker
Galgenaas verscheen in 1966 bij uitgeverij Bruna en werd door de critici lovend onthaald, die zijn stijl vergeleken met die van Willem Elsschot. De overheid was er echter minder gelukkig mee en legde de schrijver censuur op: zijn geschriften mochten de gevangenis niet meer verlaten, een schrijfmachine werd hem geweigerd en zelfs na zijn invrijheidstelling zou hij zijn werk ter keuring aan een commissie moeten voorleggen - maatregelen die later afgezwakt werden.
'Mensen die nooit iets met het gerecht te maken hebben, omdat zij een onberispelijke levenswandel leiden, omdat zij behendig tussen de klippen doorzeilen, of alleen maar omdat zij geluk hebben, maken zich wel eens een verkeerde voorstelling van de gevangenis.'